Přeskočit na hlavní obsah Přeskočit na podmenu

SPÚ

Přeskočit na hlavní obsah

Využití travnatých cest v procesu pozemkových úprav

Jak a kde použít travnaté polní cesty? Na Pobočce Nymburk máme dobrou zkušenost v případech, kdy se jedná o méně využívané vedlejší polní cesty. Výhodou travnatých polních cest je především šetrnější zapojení do krajiny, vyšší vsakování srážek a nižší finanční náročnost. Nevýhodou je kratší životnost, častější údržba a menší možnost využití pro cyklotrasy či bruslaře. Kratší životnost takových cest lze do určité míry eliminovat kvalitním projektem a jeho důslednou realizací.

Příkladem je vedlejší polní cesta s označením C-2 v katastrálním území Bobnice, kterou vybudovala Pobočka Nymburk v roce 2012. Tato polní cesta odbočuje z hlavní polní cesty C1 v km 0,622 severním směrem k silnici III/32924 propojující obce Všechlapy a Oskořínek a je tedy trasována v severojižním směru. Dopravní napojení na nově vybudovanou hlavní polní cestu C1  je běžného typu s respektováním obecných zásad řešení. V místě napojení cesty na silnici III/32924 bylo třeba řešit přerušení stávajícího silničního příkopu a jeho zatrubnění trubkami o průměru 400 mm. Čela takto vzniklého propustku jsou zhotovena z betonu. Vzhledem k místním podmínkám, zejména konfiguraci terénu, je odvodnění cesty provedeno v podobě podélných zasakovacích drenáží (trubka drenážní flexibilní PVC D 160), které jsou aplikovány v celé délce stavby. Drenáže jsou uloženy v geotextilii (Geofiltex 6363/40, 400 g/m2) a zasypány kamenivem. Dešťové vody jsou odvedeny přirozeným podélným a příčným spádem mimo zpevněnou část vozovky, kde jsou svedeny do již zmíněného drenážního zasakovacího systému umístěného podél nižší hrany cesty v závislosti na směrovém oblouku trasy. Minimální podélný sklon nivelety je 0,31 %, maximálně dosahuje 2,51 %, jednostranný příčný sklon vozovky je 2,5 % západním směrem. Voda z drenáží je odvedena do nově vybudovaných vsakovacích jímek o rozměrech 2000 x 2000 mm a hloubce 2000 mm. K osevu povrchu polní cesty byla použita travní směs pro aplikaci do sucha.

Polní cesta byla navržena jako vedlejší polní cesta kategorie P 4/30 bez výhyben a sjezdů. Celková šířka pozemku je 7 m,  šířka koruny polní cesty je 4 m a její délka činí 940 m. Sjezdy na pole, respektive obsluhu přilehlého území, není nutné řešit a lze je realizovat podle konkrétních potřeb prakticky přímo z cesty bez nebezpečí poškození. Vzhledem k užití zatravněného povrchu je cesta navržena bez krajnic. Konstrukce polní cesty byla s přihlédnutím k závěrům geologického průzkumu navržena jako typová dle TP 153, tj. jako zatravněná cesta na štěrkovém podkladu. Doprovodná zeleň (větrolam), která je vysazena podél západní strany cesty, byla řešena samostatně.

 

Složení jednotlivých konstrukčních vrstev:

humusová zemina se zaválcovaným štěrkem zrnitosti 16/22       30 mm

štěrk zrnitosti 16/32 s humusovou zeminou                                 100 mm

štěrk zrnitosti 0/63                      ŠD                                             200 mm


celkem                                                                                          330 mm

 

Zemní pláň byla tvořena hlínami s humózní příměsí, které jsou bez úpravy jako podloží pod vedlejší polní cestu nevhodné. Proto byla po odtěžení ornice provedena úprava zemní pláně 3% vápennou stabilizací ve vrstvě 350 mm.

Doprovodnou zeleň vedlejší polní cesty tvoří větrolam. Je realizován na orné půdě v severojižním směru mezi silnicí Všechlapy – Oskořínek a hlavní polní cestou C1. Bylinné patro je tvořeno travnatým povrchem, stromové pak 2-3 řadami vysokokmenů doplněnými dvěma řadami keřů. Šířka větrolamu je 5 – 6,5 m, délka 900 m.

Rozpočtové náklady činily celkem 7 679 510 Kč, z toho na cestu C-2  5 118 056 Kč a na větrolam 2 561 454 Kč bez DPH. Skutečná cena realizace včetně tříleté údržby zeleně byla 4 080 391 Kč, z toho za cestu C-2  2 790 082 Kč a za větrolam 1 290 309 Kč bez DPH.      

 

Odvodnění polní cesty C-2, drenáž DN 160  

1.png

 

Polní cesta C-2 po zasetí trávy

P1020184.JPG

 

Cesta po pěti letech užívání

DSC01600.JPG