Přeskočit na hlavní obsah Přeskočit na podmenu

SPÚ

Přeskočit na hlavní obsah

Komplexní pozemková úprava a realizace plánu společných zařízení s výstavbou polních cest „Ke Kamýku“ a VPC 5 v k.ú. Vosí na okrese Klatovy v Plzeňském kraji

Komplexní pozemková úprava (KoPÚ) v k.ú. Vosí byla zahájena v roce 2002 na základě podnětu Města Švihov. Rozhodnutí o schválení návrhu Komplexní pozemkové úpravy v k.ú. Vosí bylo vydáno v listopadu 2006. Základní kostru návrhu nového uspořádání pozemků tvoří především síť stávajících a nově navržených komunikací.

V rámci stanovení priorit realizace společných zařízení na základě schváleného plánu společných zařízení požádalo město Švihov o zpracování projektové dokumentace na výstavbu-rekonstrukci polní cesty „Ke Kamýku“. Cesta má délku 766 m, vozovka je navržena z hrubozrnného betonu o šířce 3,5 m s 0,5 m širokými štěrkovými krajnicemi. Stávající trasa cesty se na hranici intravilánu napojovala na úvozovou místní komunikaci, která procházela zastavěnou částí obce, a při přívalových srážkách docházelo k zaplavování zastavěné části obce Vosí.

 

Projektová dokumentace pro stavební povolení a realizaci stavby, zadaná na základě schváleného plánu společných zařízení, měla za úkol vyřešit nejen zpřístupnění pozemků v příslušné části katastrálního území a komunikační propojení obce Vosí s obcí Kamýk. Současně měla nahradit část úvozové místní komunikace nově navrženou trasou účelové polní komunikace kolem intravilánu obce, a tím zároveň vyřešit odtokové poměry v této části katastru a zabránit stékání srážkové vody do zastavěné části obce. V řešeném území se nenacházela žádná vodoteč ani vodní nádrž, do které by bylo možno vodu s cesty odvést.  Součástí projektové dokumentace byl geologický průzkum, jehož úkolem bylo určit potřebu sanace pláně z hlediska její únosnosti a zejména zjištění propustnosti podloží. V případě dostatečně propustného podloží měla být voda z pláně cesty a z vozovky svedena podélnou drenáží a cestním příkopem do vsakovací jímky, která měla být umístěna na obecním pozemku jižně od obce Vosí, který je pokračováním polní cesty „Ke Kamýku“.

 

Bohužel geologickým průzkumem bylo zjištěno, že podloží cesty je tvořeno silně namrzavými zeminami a tudíž málo únosné a v místě navrhované vsakovací jímky velmi málo propustné. Z tohoto důvodu nemohla být vsakovací jímka navržena. Dle výsledků geologického průzkumu byla navržena sanace pláně formou výměny nevhodného podloží v tloušťce 0,3 m lomovým kamenem frakce 150 mm doplněným separační geotextílií.

 

Odvodnění cesty „Ke Kamýku“ z těchto důvodů nemohlo být řešeno svedením podélných drenáží do vsakovací jímky, a proto rozhodl pozemkový úřad zadat novou projektovou dokumentaci na výstavbu polní cesty VPC 5. Tato cesta, která je rovněž součástí plánu společných zařízení, přímo navazuje na cestu „Ke Kamýku“. Délka cesty je 649 m a její šířka v koruně 4,5 m. Trasa cesty VPC 5 vedoucí převážně po vrstevnici prochází přes pastevní areál, je navržena se štěrkovým povrchem a s dostředným sklonem a končí na hranici k.ú. Vosí, kde se napojuje na stávající polní cestu v sousedním katastrálním území Vícenice. Od napojení na cestu „Ke Kamýku jde středem této cesty v délce 497 m podélná drenáž zakončená vsakovací jímkou. Podélná drenáž cesty „Ke Kamýku“ je napojena na podélnou středovou drenáž cesty VPC 5. Voda, která přitéká příkopem polní cesty „Ke Kamýku“ vtéká do příkopu polní cesty VPC 5 a na dvou místech je pomocí bočních přelivů, tvořených přerušovanými betonovými obrubníky, vyvedena na vozovku polní cesty VPC 5. V místě bočních přelivů je vozovka cesty tvořena kamennou dlažbou do betonu s jednostranným příčným sklonem. Tím je umožněno, aby se voda přelévala plošně na pastevní pozemky. Tento přeliv bude využíván pouze při přívalových deštích, při menších deštích (cca do 110 l/s srážkové vody tekoucí příkopem) nebude boční přeliv využit. Dlážděné úseky cesty mají délku cca 34 m a slouží zároveň jako průhony k přehánění dobytka mezi horní a dolní částí pastevního areálu.

 

Součástí realizace cesty VPC 5 byla výsadba doprovodné zeleně. Jelikož se cesta a liniová zeleň nacházejí uprostřed pastevního areálu pro skot, byla zeleň oplocena uzlovým pletivem a rovněž cesta je vymezena elektrickým ohradníkem.

 

K posílení výše uvedených opatření sloužících k odvodnění zejména pláně cesty „Ke Kamýku“ a srážkových vod stékajících z vozovky do příkopu cesty a eliminovaných opatřeními na polní cestě VPC 5, byla navržena severně od obce Vosí v těsné blízkosti cesty „Ke Kamýku“, retenční nádrž s kapacitou cca 98 m3. Nádrž má sloužit k zadržení vody z cestního příkopu z úseku cesty nad obcí a její pozvolné vypouštění do cestního příkopu polní cesty „Ke Kamýku“, a dále do příkopu a podélné drenáže u polní cesty VPC 5. Retenční nádrž je opatřena sdruženým výpustním objektem, kdy za běžných srážek bude voda protékat potrubím a po jeho zahlcení a naplnění kapacity nádrže bude voda z nádrže odtékat. Náklady na stavbu polních cest „Ke Kamýku a VPC5 celkem.................. 8 725 656 Kč vč. DPH

 

Z toho:

polní cesta „Ke Kamýku“…………………………………………………………..5 347 401Kč vč. DPH

polní cesta VPC  5 ………………………………………………………………….. 3 333 001,Kč vč. DPH

náklady na info.tabuli  a dokumentaci skuteč. provedení stavby    45 254 Kč vč. DPH

 

Náklady na stavbu retenční nádrže…………………………………………………….1 137 655 Kč vč. DPH

 

Náklady na výstavbu polních cest (8 680 402 Kč) byly hrazeny z Programu rozvoje venkova a náklady na informační tabuli a dokumentaci skutečného provedení stavby byly hrazeny z veřejné pokladní správy, stejně tak jako náklady na výstavbu retenční nádrže.

 

Plzen1.jpg Plzen2.jpg
Polní cesta Ke Kamýku Retenční nádrž
Plzen3.jpg Plzen4.jpg
Detail výtoku z retenční nádrže Detail vtoku do retenční nádrže

 

 

 

Plzen5.jpg Plzen6.jpg
Cesta VPC 5 - průhon pro dobytek Cesta VPC 5 -  detail bočního přelivu z příkopu
Plzen7.jpg Plzen8.jpg
Cesta Ke Kamýku -  vyústění z retenční nádrže do příkopu Cesta Ke Kamýku - zaústění cestního příkopu přes horskou vpusť do retenční nádrže