Přeskočit na hlavní obsah Přeskočit na podmenu

SPÚ

Zkušenosti s použitím speciální stabilizace podloží při výstavbě polních cest v okrese Nymburk

Se zájmem jsme uvítali rozhodnutí obce Košík v okrese Nymburk realizovat výstavbu polních cest novou technologií s využitím speciální stabilizace podloží přípravkem RoadCem (PowerCem). Z propagačních letáků vyplynulo, že jde o nákladově efektivní technologii využívající místních materiálů jako je písek, hlína a rašelina. Nedochází tak k přesunům hmot jako při klasické konstrukci polních cest, tato stabilizace nahrazuje konstrukční vrstvy a tím se zkracuje doba výstavby a celý proces se zlevňuje. Z kalkulačky, která tvoří součást propagačního letáku, vychází cena takové cesty v místních podmínkách o šířce 3,5 m při průměrné zátěži cca na 2 884 000 Kč za 1 km (tradiční výstavba cca 3 460 800 Kč za 1 km).

Zajímalo nás, zda by tato technologie byla vhodná pro výstavbu námi realizovaných polních cest v procesu pozemkových úprav. Fotografie dokumentují stav cest při výstavbě v roce 2013 a po 5 letech užívání.

 

Konstrukční vrstvy jsou pouze dvě:

________________________________  

 vrstvy.PNG1 -   Asfaltový koberec

 2 -   Směs - místní zeminy 87 %   

                                   - cement 13 %

                              - RoadCem 0,1 % 

   (tloušťka stabilizované vrstvy 2 je od 20-40 cm, podle složení)

 

 

Po 5 letech užívání nejsou na povrchu této asfaltové cesty patrné žádné praskliny, propadliny ani vyjeté koleje. Předpokladem je, že tato technologie v příštích letech umožní zlevnit a urychlit výstavbu polních cest v pozemkových úpravách.